A legjobb online élmény érdekében cookie-kat használunk. Tekintse meg cookies szabályzatunkat.

Önt is keresték ismeretlen külföldi számról?

Múlt péntek óta ismeretlen külföldi telefonszámokról hívogatják a magyarokat, ami egy ismert csalási módszer, részletesen írtunk róla korábban. Most vettük a bátorságot, és az egyik – amerikai – telefonszámot visszahívtuk, és fél perc alatt kiderült, milyen kifinomult módszerrel dolgoznak az ismeretlen csalók. Ezt viszont senkinek sem javasoljuk, mert a csalók pont a visszahívással húznak le pénzt a gyanútlan áldozataikról.

 

A telefonhívás azonnal gyanússá vált, amikor a kellemes női hang elduruzsolta, hogy „véletlenszerűen kisorsolták a telefonszámomat”. Persze, az Egyesült Államokban, egy magyar telefonszámot. Azt már nem hallgattam végig, hogy mekkora nyereménnyel kecsegtetnek, és milyen feltételekkel lehet átvenni, mert az egészről ordított, hogy hatalmas átverés.

 

A magyar szolgáltatók a kérdésünkre megerősítették, hogy a napokban találkoztak ilyen telefonhívásokkal. Az ügyfeleik is küldtek visszajelzéseket, és a rendszerekben is látható volt a megnövekedett hívásforgalom.

 

 

A fogadott hívásért a hazai hálózaton nem számítanak fel díjat, de nem is az a céljuk a támadóknak, hogy a saját kontójukra beszélgessünk, ezért amint fogadjuk a hívást, azt rögtön megszakítják (ennek csalástípusnak már van is egy japán eredetű neve, a wangiri, amit annyit jelent: egyet csörgetek, aztán leteszem).

 

Így néz ki a folyamat értékláncolata:

 

-  Ma már bárki vehet magának hívószámot az interneten pár kattintással, alig kerül valamibe, ezt tette a csaló is

 

-  Számítógéppel, listáról vagy csak teljesen véletlenszerűen rengeteg telefonszámot megcsörget, azért, hogy visszahívják

 

-  Ha valaki visszahívja a számot, felépül egy nemzetközi vonal. Ami akkor is pénzbe kerül, ha nem emelt díjas számról van szó. Mivel a nemzetközi                   elszámolás percalapú, ha csak egy másodpercre visszahívott valaki egy ilyen számot, már egész percért fizet. A szolgáltatók (GSM) alapmegállapodása         szerint elszámolnak egymással, az elszámolás alapja a két oldalon mért forgalom. Ha az megegyezik, akkor fizetnek.

 

 

 

Például:

 

-  Egy magyarországi előfizető elindítja a hívását Csádba, ami a 6. zónában van, egy hívás oda átlag 500 forintba is kerülhet –  mivel mindenkinek pénzbe         kerül a továbbítása. Ezt a pénzt a magyar szolgáltató fizeti ki a hívást továbbító első nemzetközi szolgáltatónak.

 

-  Magyarország és Csád között nincs közvetlen kapcsolat, nincs kábel, ami pont őket köti össze, a hívás először kimegy valamelyik szomszédos országba,       amit pénzért továbbít (átlag 50 forintért, a többit tovább fizeti) mondjuk Ausztriából valamelyik szolgáltató a németországi nemzetközi                               elosztóközpontba;

 

-  ami szintén pénzért továbbítja (újabb 50 forint; amit az előző szolgáltató áll) még egy lépéssel közelebb Csád felé;

 

-  Ebben a láncban elég sok szolgáltató lehet, ami mind leemeli a maga hasznát;

 

-  Majd elérünk a tartomány tulajdonosáig (+235 XXXXX), aki még megtart magának 180 forintot (a pontos összeg szerződés kérdése) azért, hogy                     továbbítja a hívást az interneten vett szám tulajdonosáig.

 

-  A csaló olyan feltételekkel vette meg a számot a tartomány tulajdonosától, hogy a bejövő nemzetközi hívások fennmaradó összegéből részesedést kap.

 

A Magyar Telekom azt írta nekünk, hogy sajnos sokan visszahívják a számot úgy, hogy nem nézik meg, milyen számról érkezett a bejövő hívás, ki is volt a hívó. A szolgáltató igyekszik minimalizálni a kockázatokat a különböző típusú visszaélések kapcsolatban, ám a csalások is folyamatosan fejlődnek, újabb és újabb variációkban bukkannak fel. Azt javasolják az ügyfeleiknek, hogy minden esetben tudatosan, körültekintően járjanak el, hogy elkerüljék a visszaéléseket.

 

A Telenor megelőző lépéseket is tett a csalókkal szemben. Elmondták, hogy ők is kaptak visszajelzéseket az ügyfeleiktől, de már korábban észlelték a megnövekedett hívásszámot, és korlátozták a visszahívhatóságukat. 

 

"Rendszereink folyamatosan figyelik és automatikusan jelzik, ha egy-egy nemzetközi hívószám esetében kiugróan magas a hívások száma, és megtesszük a lépéseket, hogy ügyfeleink ezeket ne tudják visszahívni."

- írta a Telenor.

 

A Vodafone sajtóosztályán elmondták, hogy a mindhárom szolgáltató ügyfeleit egyaránt érintő jelenség egy ismert visszaélési módszer. A csalók a hétvégén nemzetközi emelt díjas telefonszámok visszahívására próbálták rávenni a mobiltársaságok ügyfeleit. A Vodafone letiltotta és folyamatosan tiltja hálózatából az érintett számok visszahívhatóságát.

 

 

Forrás: index.hu

Archívum

Az okostelefon, mint csírahordozó mobileszköz

A személyi higiénia különösen felértékelődött napjainkban. Valószínűleg soha annyi kézfertőtlenítő nem volt még napi szinten használatban, mint manapság. Flakon, tubus, vagy kendő minden táskában egy-egy, a kabátzsebben, az íróasztalon, az autóban is egy, vagy éppen a neszeszert visszük mindenhova magunkkal, amiben persze kézápoló is van, hiszen a bőrt igénybe veszi a szokottnál gyakoribb kézmosás és kézfertőtlenítés. Mindennek az igyekezetnek azonban akkor van igazán értelme, ha azokat az eszközeinket is tisztán tartjuk és rendszeresen fertőtlenítjük, amiket napi szinten és gyakran használunk. Ezen eszközök közül is kiemelkedik a használatának gyakorisága és sokrétűsége miatt az okostelefon. Hiába a gondosan fertőtlenített kéz, ha az okostelefon nincs rendszeresen tisztítva és fertőtlenítve, hiszen a vírusok hordozójaként funkcionál. Nézzük meg hát miért is fontos tisztántartani és fertőtleníteni az okostelefont!

2020-11-17

Digitális kollégák és a biztonság, Home Office-ban

Azok számára, akik eleve otthonról dolgoznak, vagy a munkahelyükön virtuális munkakörnyezetben tartják a kapcsolatot a projektekben résztvevőkkel, nem annyira idegen a jelenlegi helyzet. Azok számára azonban, akiktől mindez távol áll, nem egyszerű megszokni azt, hogy mennyire ki vannak szolgáltatva a digitális „kollégák”, azaz a laptopok, tabletek, okostelefonok teherbírásának, sem pedig azt, hogy az egész életük fenekestől felfordult. Amikor dolgozunk, magától értetődő, hogy nem foglalkozunk otthoni dolgokkal. Hiszen, dolgozunk. Nem ugrunk haza mosogatni, vagy feltenni az ebédet, és azért sem, hogy a mosógépből a szárítógépbe átpakoljuk a ruhákat. A gyerekek iskolában, óvodában vannak, nem igénylik állandó felügyeletünket és nem hozzánk fordulnak a problémáikkal. A kényszerű home office éppen ezért nagyon is kényelmetlen és feszült szituációkat eredményezhet. Nézzük hát, hogyan tehetjük egyszerűvé azt, ami bonyolultnak látszik, és hogyan óvhatjuk meg mindeközben magunkat és extra terhelésnek kitett digitális eszközeinket.

2020-05-18

Egységes töltőportok lehetnek az EU-ban

 

Az Európai Parlament ez év elején vizsgálja meg annak a lehetőségét,

hogy hogyan lehetne egységesíteni a mobiltelefonok, tabletek, e-book olvasók és egyéb hordozható eszközök töltőportjait.

Ettől egyrészt csökkenteni szeretnék a keletkező elektronikai hulladék mennyiségét,

másrészt a polgárok életét is könnyebbé kívánják tenni.

Az EU becslései szerint évente óriású mennyiségű, 51 000 tonna elektronikus hulladék keletkezik a 28 tagállamban.

2020-02-05

Mit tegyünk, ha vízbe esett a mobiltelefon?

Bárkivel megtörténhet, hogy vizes lesz a mobiltelefon készüléke. Elázik egy zápor idején, beleesik a medencébe, valaki feldönt egy poharat és ráömlik a folyadék a telefonra stb. Néhány praktikus ötletet összeszedtünk, hogy mit tehetünk kétségbeesés nélkül.

2019-09-25

Lefekvés előtti mobilozás

Te is a telefonodat nyomkodod elalvás előtt? Rosszul teszed!

2018-12-03

Lépj velünk kapcsolatba